فرش

طبقه بندی و بررسی سیر تحول طرح و نقش در قالیهای یلمه شهرستان بروجن

چکیده

الی های یلمه ی ایل قشقایی در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری از اهمیت ویژه ای برخوردارند. این قوم پس از مهاجرت به سمت استان اصفهان در منطقۀ علی آباد ساکن شده و سپس در مناطق دیگر استان اصفهان و استانهای همجوار از جمله شهرستان بروجن واقع در استان چهار محال بختیاری نیز اسکان پیدا کردند. به این ترتیب دورهای تازه از رواج طرح و نقشهای اصیل طایفۀ یلمه به وجود آمد. قالی یلمه در سه طرح ترنجی، شکرلو و بندی الوان بافته می شود. در این مقاله سعی بر آن خواهد بود تا با روش کتابخانه ای و میدانی، به شناخت کلی قالی یلمه با تفکیک تمامی اجزای به کار رفته در آن )از جمله ترنج ها، حاشیه ها، لچک ها، نقوش و ترکیب بندی( پرداخته و سپس سیر تحول آنها در سالهای اخیر را مورد بررسی قرار داده و زمینه شناخت بهتر این گروه از قالیها )که تا حدودی ناشناخته مانده اند( فراهم آید. سؤاالت این بررسی عبارتند از: تفاوتهای موجود در طرح و نقش قالی های جدید و قدیم چیست و بیشترین و کمترین تغییرات در کدام گروه از طرحهای سه گانه و در یک نگاه دقیقتر، در کدام بخش از اجزاء تشکیل دهنده ی قالی یلمه اعمال شده است. بدین ترتیب مشخص خواهد شد که با وجود یکسانی موضوعات نقوش در نمونه های قدیمی و جدید، تفاوتهای آشکاری در نحوه ی نمایش نقوش جدید و چیدمان آنها وجود دارد.

واژگان کلیدی: طرح و نقش، قالی یلمه، بروجن

مقدمه

 از بین تمامی ایالت موجود در منطقه ی فارس، ایل بزرگ قشقایی پیشینه و اصالت کهنی در زمینه فرشبافی دارد. شهرستان بروجن از سال 1821 هجری، پذیرای عشایر ترک قشقایی گردید و تولید قالیهای یلمه از این زمان در منطقه رونق گرفت. قالی های بافته شده در این منطقه از نوع مشهور یلمه هستند. فرشهای یلمه دارای ماهیتی روستایی میباشند و ویژگی اصلی این فرشها رنگهای شاد و طرحهای هندسی آنهاست.

 

       قالی های یلمه بروجن از نظر طرح به سه گروه تقسیم می شوند: -1 طرح ترنجی -8 طرح شکرلو -3 طرح بندی الوان. به این ترتیب هر گروه دارای قواعد و اصول مشخصی است و تنوع چندانی در طرح و رنگ یک گروه مشخص دیده نمی شود. اما در مقایسه ای که بین نمونه های قدیمی و جدید هر گروه صورت گرفت، تفاوتهای آشکاری بین طرح و نقش و رنگ دیده می شود. البته نمونه طرحهای جدید همچنان به اصالتهای کهن وابسته اند، اما تغییرات صورت گرفته طی سالهای اخیر قالی یلمه را به شکلی نو معرفی کرده است. این تغییرات در راستای هماهنگی بهتر این قالی با دکوراسیون و فضاهای جدید می باشد. در راستای شناخت بهتر این قالیها سعی خواهد شد تا با معرفی نمونه های اصیل و طبقه بندی آنها، همچنین شناخت تفاوتهای هر یک، تغییرات صورت گرفته در سالهای اخیر را مورد بررسی قرار داده تا وجوه افتراق و اشتراک آنها مشخص گردد.

قالی یلمه

آنچه محرز و محقق است تاریخ مستند و تردید ناپذیر فرشبافی فارس از سده ی دوم هجری آغاز می شود(پرهام1370،39). در سال 1821 هجری شمسی چند طایفه از ایل بزرگ قشقایی به نام کشکولی، شش بلوکی، دره شوری و یلمه به منطقه ی بروجن واقع در 28 کیلومتری جنوب خاوری مرکز استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان مهاجرت نمودند و با این مهاجرت فرهنگ و آداب و رسوم و حتی دستبافهای خود را به این مناطق آوردند(ژوله،1381،201).
همانطور که قبالٌ گفته شد، قالیهای یلمه از نظر طرح به سه دسته تقسیم می شوند:

طرح ترنجی (حوضی): این طرح از جمله طرحهای اصیل قالیهای یلمه است که از چند ترنج تشکیل شده که به نسبت ابعاد و تعداد ترنجها، کم و زیاد و یا کوچک و بزرگ می شوند. این گروه دارای چهار لچک 3 در چهار طرف فرش نیز می باشد. طرح ترنجی که همواره تعداد حوضهای آن فرد می باشد بیش از سایر طرحها بافته می شود و اصالت آن نیز از بقیه طرهای یلمه بیشتر است. 

طرح شکرلو: طرح کلی این گروه از قالیها مجموعه ی به هم پیوسته ای از حوضهای هم اندازه را نشان می دهد که سرتاسر متن را پوشانده اند. گاه تزئینات و ملحقات تمامی حوضها یکسان و گاه متفاوت می باشند. در غالب موارد ردیف ترنج میانی کامل و دو ردیف کناری به صورت نیمه ارائه می شوند اما نمونه هایی نیز دارای سه ردیف ترنج کامل می باشند.

 

طرح بندی الوان: مهاجرین قشقایی پس از رسیدن به استان چهارمحال و بختیاری طرحهای خود را با طرح خشتی بختیاری ترکیب کرده و با قرار دادن ترنجهای لوزی در درون خشتها، طرح جدیدی ارائه کردن که بندی الوان نام گرفت.(ژوله813،1321) این طرح را در منطقه با نام “خورجینی” می شناسند و بیشتر در فرشهایی با ابعاد بزرگ به کار گرفته می شود.

Screenshot_20230606_150248_Document Reader

 هر سه گروه طی سالهای اخیر تغییراتی به خود پذیرفته که هم شامل طرح و نقش و هم شامل رنگ بندی آنها می باشد. به طور کلی رنگ در نمونه های قدیمی از تنوع بیشتری نسبت به نمونه های جدید برخوردار است. ( از آنجایی که بررسی حاضر متمرکز بر طرح و نقش این قالیها می باشد،
 از پرداختن به مبحث رنگ صرف نظر شده است)

 

همانطور که تصاویر نشان می دهند طرحهای جدید (در هر سه گروه) خلوت تر شده و ریز نقشهای پر کننده متن کمتر دیده می شوند، همچنین ترنج، لچک و حاشیه ها نیز به وضوح تغییرات خود را نشان می دهند.

پیشینه نقوش 

از مهمترین ویژگیهای طرح یلمه به کارگیری همزمان نقوش گیاهی، حیوانی و هندسی در فرش است؛ به این ترتیب انواع ریز نقشها در کنار یکدیگر و به صورت منفصل، جهت پر کردن متن قالی مورد استفاده قرار می گیرد. تعدادی از نقوش مورد استفاده، ریشه در اعتقادات باستانی داشته و حتی تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می گیرند). البته کاربرد آنها در نمونه های جدید بسیار محدود شده است(. این نقوش عبارتند  از: نگاره های کله مرغی، گردونۀ مهر  ، نگاره های چهارپاره ، انواع گلهای چند پر، ستاره، پروانه، انواع نگاره پرنده و…

 

 کاربرد فراگیر حوض و کله مرغیهای اطراف آن که هم در نمونه های قدیمی و هم در نمونه های جدید دنبال می شود، یکی از مشخص ترین نگاره های باستانی است. همانطور که مشخص است هیچ یک از نقوش مورد استفاده در اشیاء پیش از تاریخ و حتی بخش اعظم نگاره های دوره تاریخی، جنبه ی تزئینی صرف نداشته اند و همگی برآمده از نیازها، باورها و آیینهای جوامعی بوده که آنها را تولید می کرده است. به عبارت دیگر این نقوش در بر دارنده ی اسطوره ها و نمادهای مشخص و متمایزی است که بازتاب اوضاع و احوال خاص و طرز زندگی یک جامعه ی انسانی است. به همین دلیل از ادوار کهن بیشترین نمادها و آرایه ها با آب و باران، کشت و زرع، باروری خاک، رشد گیاهان و طلب برکت مرتبط بوده است. 

به این ترتیب اهمیت لبریز نگاه داشتن آبگیرها، سفالگران و فرشبافان را بر آن داشت تا همواره تمهیدات رمزی بدیعی را به کار بسته و نیات باطنی خود را به این طریق بیان کنند. بارزترین روش، احاطه کردن حوض یا همان ترنج با زنجیره های پر و خالی مرغکهای پیک باران است. پیوند باستانی مرغ و پرنده با آب و باران و به تبع آن با کشت و زرع منجر به ایجاد طرحهای بدیع و تکمیلی بعدی شد و به این ترتیب متن فرش جلوه های گوناگونی پذیرفت.

طرح و نقش در قالی یلمه

    نقوش مورد استفاده در قالیهای یلمه شامل نقوش هندسی، حیوانی، گیاهی و ترکیبی می باشند، که همه به صورت شکسته اجرا می شوند ) در نمونه های جدید گاه نقوش انسانی نیز به صورت بسیار ساده دیده می شود(. البته در نمونه قالیهای جدید گاه با نقوش نیمه گردان نیز مواجه می شویم اما این شیوه اجرا عمومیت کاربرد ندارد و تنها در مورد بعضی از نقوش به کار گرفته می شود. عالوه بر این از آنجاییکه نمونه های قدیمی به صورت ذهنی بافته می شدند، در نگاه اول قالی کامال متقارن به نظر می رسد اما با دقت بیشتر دیده می شود که گاه نقوش از نظر چیدمان و شکل باهم متفاوتند، اما در قالیهای جدید که بر اساس نقشه بافته می شوند، نقوش و چینش آنها کامال از قرینگی برخوردار است.

نقوش قالیهای یلمه حاصل تراوشات ذهنی و فکری مردمانی است که سابقه ای بسیار دیرینه در بافت قالی داشته اند و قالی هایشان جزو دانش سنتی ایشان محسوب می گردد. روش و یا شیوه ای که بافنده برای طرز بیان صورتهای ذهنی و اندیشه هایش به کار می برد نشان دهنده ی طرز تفکر،محیط اجتماعی، فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات و… است. شیوه ی نمادین زبانی است که بافنده برای ترسیم نقوش به کار برده است. این نقوش اصولا بسیار رمز آمیز می باشند، پل ریکور در مورد چند لایه بودن معانی نهفته در نقوش نمادین معتقد است: «با نگاه کردن به یک نقش در ابتدا یک معنی مستقیم و اولیه به ذهن خطور می کند، در صورتی که معناهای دیگری که غیرمستقیم و ثانویه هستند در پس هر نقش وجود دارد.»(ریکور183،1397)

 

اکثر نقوشی که تا چند دهه ی قبل ذهنی بافی بودند امروزه چیزی جز حفظی بافی نیستند. به عبارت دیگر براساس بررسی نمونه ها، امروزه در اجرای نقوش این منطقه دیگر شیوه ی شهودی وجود ندارد و آنچه بافته می شود تکرار نقوش گذشتگان است؛ نقوشی که نشان دهنده ی اصالت و هویت، فرهنگ، اعتقادات، سنتهای دیرینه آنهاست.

نقوش گیاهی )که بیشتر شامل نقشهای متنوع گل می شود( و نقش پرنده در شکلهای مختلف، پرکاربردترین نقوش پر کننده متن می باشند. )جدول شماره 2 و 1( تنوع این نقوش را نشان میدهد. این نقوش عالوه بر پر کردن متن قالی، در پر کردن لچک، ترنج و حاشیه ها نیز کاربرد دارند.

در عوض نقوش حیوانی و انسانی چندان مورد توجه بافندگان قالی یلمه نبوده و تنها در موارد محدودی این نقوش به کار گرفته شده اند. به نظر می رسد توجه گاه به گاه بافنده به این نقوش بیشتر جنبه ی ذوق آزمایی شخصی داشته و جزء قراردادهای تصویری قالی یلمه محسوب نمی شود.(جدول شماره3) نقوش انسانی و حیوانی به کار گرفته شده در این قالیها را به صورت منفرد و یا در ترکیب با یکدیگر نشان می دهد.

 

حوضها که یکی از اجزای اصلی در طرح قالیهای یلمه محسوب می گردند، در هر سه گروه طرح دیده می شوند و در مرکز هر حوض، همواره نقش یک گل دیده می شود. این مسئله در نمونه های قدیمی و جدی  عمومیت دارد.

عداد حاشیه در فرشهای یلمه، بسته به سایز فرش متفاوت است. در سایزهای ذرع و نیم، پادری و کناره، دو یا سه حاشیه به کار گرفته می شود، اما در سایزهای بزرگتر سه، پنج، هفت و حتی گاه نه حاشیه نیز دیده می شود. نقوش هندسی، گیاهی استیلیزه شده و پرنده مهمترین نقوش حاشیه ساز می باشند.

لچک نیز در قالی یلمه به صورت 1/4 اجرا می شود، که خود فضایی برای تکرار نقوش پر کننده می باشد.(به عبارتی واگیره سازی در لچک قالیهای یلمه کاربرد ندارد)

تفاوت طرح و نقش در نمونه های قدیمی و جدید 

تطبیق نقوش استخراج شده از قالیهای قدیم و جدید نشان می دهد که از مهمترین شاخصه قالی های قدیم، خالصه سازی و سادگی در ترسیم نقوش بوده است، اما امروزه نقوش با جزئیات بیشتری به اجرا در می آیند. این مسئله به وضوح در (جدول شماره 1و 2)دیده می شود. اما این روند )روند تغییر از سادگی به پیچیدگی نقش( تنها در نقوش پر کننده قابل رؤیت می باشد، در حالیکه حوضها روندی کامالٌ معکوس را نشان می دهند. به عبارتی حوضها که در نمونه های قدیمی شلوغتر و پر ریزه کاری بوده اند امروزه ساده تر و خلوتتر به اجرا در می آیند. (جدول شماره4)

 

جدول شماره:1 نقوش گیاهی در قالی های یلمه )استخراج و تنظیم: نگارندگان(

جدول شماره :8 نقش پرنده در قالی های یلمه )استخراج و تنظیم: نگارندگان(

جدول شماره :3 نقوش انسانی و حیوانی در قالیهای یلمه )استخراج و تنظیم: نگارندگان( 

ترنج در قالی های یلمه همواره در قالب لوزی نمایان می شود، گرچه به مرور زمان تغییری در قالب کلی ترنجها دیده نمی شود، اما خلوت بودن و پراکندگی نقوش کامال محسوس می باشد. نقشی که در تزیین ترنجها به کار رفته و می رود همان نقش مرغی/ قوچکی است که حول و حوش ترنجها را دربرگرفته است و جز الینفک و خصوصیات ترنج در قالی های یلمه می باشد.

جدول شماره :4 ترنج در قالی های یلمه ) استخراج و تنظیم: نگارندگان( 

آنچه در (جدول شماره5) به خوبی دیده می شود ساختار مثلثی لچک است که در هر دو نمونه قدیمی و جدید رعایت شده است. در نمونه های جدید نگاره های پر کننده و نحوه چینش آنها تغییر یافته و در کل لچک ها خلوت و دارای تزئینات کمتری است.  

 

جدول شماره 5 : لچک در قالی های یلمه ) استخراج و تنظیم: نگارندگان(

حاشیه در قالیهای یلمه به چهار دسته تقسیم می شود: حاشیه متصل، حاشیه منفصل، حاشیه متصل برگردان و حاشیه معکوس یا مداخل.

    به جرات می توان گفت نقوشی که امروزه در حاشیه قالی های یلمه به کار رفته دستخوش تغییرات زیادی نشده است. تعداد حاشیه ها (شامل حاشیه بزرگ، حاشیه کوچک و سلسله ) ترتیب و چیدمان خاصی نداشته و بافنده در برخورد با حاشیه ها کامال سلیقه ای برخورد کرده است.) جدول شماره 6

رعایت گوشه سازی در حاشیه های قدیمی اجرا نشده اما در نمونه های جدید گوشه سازی نقش رعایت شده است. به طور کلی تغییرات نقوش مورد استفاده در حاشیه نسبت به سایر اجزاء طرح بسیار محدود بوده و تا حد زیادی از ساختار سنتی تبعیت می کند.

جدول شماره :2 حاشیه در قالی های یلمه ) استخراج و تنظیم: نگارندگان(

تصویر:9 تفکیک حاشیه ها در قالی یلمه )تهیه و تنظیم: نگارندگان( 

نتیجه گیری 

       تغییرات صورت گرفته در نوع نقوش و ترکیب بندی قالی یلمه مدلول عوامل متعددی است، از جمله آنها می توان به کاهش تقاضا برای طرحهای سنتی، جایگزین شدن قالی سایر مناطق استان و همچنین استان اصفهان در شهرستان بروجن، تأثیرات طرح سایر مناطق، جایگزین شدن فرشهای ماشینی با تنوع گسترده خود و تا حدی یکنواختی قالیهای یلمه اشاره داشت. کاهش تقاضاهای بازار، تولید کننده ی قالی های یلمه را برآن داشت تا متناسب با سلیقه ی بازار، طرح و نقش و همچنین رنگ را تغییر دهد. به این ترتیب ذهنیت بافنده نیز متناسب با تغییر شرایط دچار تغییر و تحول شده و نمود این تغییر در تولیدات او نیز نمایان شده است. عدم شناخت تولیدکنندگان از اعمال نوآوری و تغییرات صحیح، آسیب های جدی به قالی یلمه وارد کرده است. خلوت تر شدن نقش و تغییرات رنگ در قالیهای امروز، نه دستاورد طراحان خبره و یا حتی بافندگان ذهنی باف، بلکه حاصل اعمال نفوذ تولید کنندگان این هنر- صنعت می باشد و به همین دلیل از پختگی و اصالت الزم برخوردار نمی باشد و این مسئله نیاز به آسیب شناسی جدی خواهد داشت.

به طور کلی سیر تحول طرح و نقش در قالیهای یلمه را می توان در موارد زیر خالصه کرد: 

– طرح کلی و ترکیب بندی قالیهای یلمه امروز (نسبت به نمونه های قدیمی) خلوتتر شده و حتی گاه با نمونه های کف ساده مواجه هستیم.

لچک و متن این قالیها بیشترین تغییرات و حاشیه ها و ترنج (حوض) کمترین تغییرات را در نمونه های جدید نشان می دهند.

– طرحها در نمونه های جدید بسیار درشتتر می باشند. 

– در نمونه های قدیمی از نگاره های باستانی سواستیکا، ستاره، صلیب، نگاره های چهار پاره و نگاره های s شکل به کرات در فضای متن قالی (مابین سایر نگاره های متن) استفاده می شد، اما این نقوش در نمونه های جدید به ندرت دیده می شوند.

– موضوعات نقش در قالیهای قدیم و جدید دارای اشتراکات بسیاری است. به عبارتی نقوش گلها، پرندگان و حوض همچنان نقوش اصلی این قالیها را تشکیل می دهد.

– پرکاربردترین طرحها در بین سه گروه طرح یلمه، هم در نمونه های قدیمی و هم در نمونه های جدید، طرحهای حوضی و شکرلو می باشد.

– جزئیات نقوش و نگاره ها در نمونه های جدید به شکل محسوسی کاهش یافته است.

 – تعداد حاشیه در نمونه های جدید کاهش یافته و نمونه هایی با سه و یا دو حاشیه رایج شده
است.

 – ترنج در نمونه های قدیمی دارای چند الیه و بسیار پر ریزه کاری است، اما در نمونه های جدید عالوه بر کاهش فضاهای تشکیل دهنده ترنج، نقوش پر کننده نیز بسیار محدود به کار گرفته می شوند.

پی نوشتها

  1. ایل قشقایی که از دویست سال پیش تا به امروز بزرگترین و نیرومندترین ایل چادرنشین ایران بوده است، دست کم از 3 قرن پیش همه ساله و به طور منظم فاصله چندصد کیلومتری ارتفاعات خشک و سوزان دامنه های پست گرمسیری جنوب کوههای زاگرس تا بلندیهای پرآب و خرم این سلسله جبال را، در پی سبزه و علفی که خوراک گوسفندان می باشد، طی کرده است. بنابر شواهد تاریخی تیره های مختلف این ایل از ناحیه های غربی دریای خزر و همچنین ناحیه های شرقی آن به این سرزمین کوچانیده شده اند.(نصیری114،1314،)
  2. نمونه طرحهای یلمه عالوه بر شهرستان بروجن )در استان چهارمحال و بختیاری( و شهرستانهای علی آباد و طالخونچه، در سایر روستاها و شهرستانهای استان اصفهان از جمله منطقۀ سمیرم سفلی و علیا ،شهرضا، دهاقان، وردشت، قُمبوان، میمه و قامیشلو نیز بافته میشوند.
  3. قالی های یلمه بر روی دارهای افقی که هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد، بافته می شود. این فرشها دو پود بوده و با استفاده از گره فارسی )و گاهی گره ترکی( و استفاده از شیرازه های رنگی ) در دو یا سه رنگ ( تولید می شوند. رجشمار معمول فرش یلمه 81-31 رج می باشد، اما در فرشهای مرغوب و سفارشی علی آباد رجشمار35-41 نیز رایج است. قالی های یلمه در ابعاد شش متری، ذرع و نیم، دوازده متری و کناره )در سایزهای مختلف( بافته می شود و دارای تار و پود پشمی است، اما در نمونه های جدید از تار و پود پنبه ای نیز استفاده می شود. رنگبندی آنها متنوع و رنگرزی آنها از نوع گیاهی است.
  4. رنگهای مورد استفاده در قالیهای یلمه الکی سیر و روشن، سرمه ای سیر، آبی، زرد، کرم، روناسی، سفید و سیاه و سبز می باشد. رنگها بیشتر به صورت طبیعی و با روش سنتی به دست می آید اما استفاده از الیاف با رنگ شیمیایی نیز به ویژه در سالهای اخیر رونق دارد. در سالهای اخیر در راستای هماهنگی بیشتر اینفرشها با سلیقه جدید مخاطبان رنگهایی مانند: بژ، قهوه ای، خاکی، خاکستری و رنگهای زرد و نارنجی نیز به کار گرفته می شوند.
  5. خورشید آریایی یا گردونه ی مهر نام دیگر سواستیکا بوده که یکی از کهنترین نقشمایه های باستانی است. ایرانیان معتقد بودند که هر شاخه از این عالمت جایگاه یکی از عناصر چهارگانه است و بدین ترتیب چهار  عنصر با هم و با چرخش خود، نظام طبیعت و ذات آفرینش را حفظ میکنند. (بختور تاش.1356.) همین نقش گاه دو بازوی خود را از دست داده و شکل s به خود میگیرد. (گیرشمن.1351. 251)
  6. نگاره های چهارپاره از نمادهای مرتبط با ماه است و به تغییر فصول و تغییرات ماه اشاره دارد. در آثار اوستایی- وداییی آمده است که رویش و نمو گیاهان، زایش و بالش مردم، نعمت و برکت و کاستی و فزونی آب، همگی بستگی به ماه دارد و تخمه ی گیاهان و رویش در ماه است. (رضی13711121.)
  7. نقشی است که به صورت واحد دور تا دور متن قرار گرفته و از حاشیه ی کوچک عرض کمتری دارد. 

فهرست منابع 

(بخش اعظم اطالعات ارائه شده حاصل بررسی میدانی نگارندگان می باشد)

  • بختورتاش، نصرت الله (1352)، گردونه خورشید یا گردونه مهر، تهران: آرتامیس
  • پرهام، سیروس (1391)، دستبافته های روستایی و عشایری فارس (جلد اول)، تهران: امیر کبیر.
  • رضی، هاشم (1391)، آیین مهر و میترائیسم، تهران: بهجت.
  • ریکور، پل (1397)، هرمنوتیک مدرن گزینه ی جستارها، ترجمه ی بابک احمدی، مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: نشرمرکز.
  • ژوله، تورج (1321)، پژوهشی در فرش ایران، تهران: یساولی.
  • گیرشمن، رومن (1351)، هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
  • نصیری، محمدجواد (1328)، قالی و قالیچه ایرانی، تهران: پررنگ.
  • نامی، غالمحسین (1329)، مبانی هنرهای تجسمی، تهران: توس
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *